Ricco

me-06Even voorstellen:

Mijn naam is Ricco Veldkamp en werd in 1957 geboren in een plaats die oost-west gezien wel bijna het meest oosterlijke puntje is ten opzichte van de zee. Brecklenkamp, het gehucht ligt in het staartje van Overijssel en in het huis van de bovenmeester stond mijn wieg.

Op de een of andere manier is er wat zout bloed van mijn voorvaderen in mijn bloed terecht gekomen want van jongs af aan ligt mijn passie bij bootjes. Alle boeken van de bibliotheek over boten en grote reizen werden verslonden. Modelbootjes bouwen was een heerlijk vertier en al vroeg stond het voor mij vast dat ik zou gaan varen. Het liefst mijn eigen boot bouwen en de wereld rond.

Het zusterschip van de “Smit Rotterdam”, de “Smit London” werd op 25 april 1975 te water gelaten, en op 8 oktober van dat jaar gedoopt door de echtgenote van de burgemeester van Londen, op de rivier de Thames, waar de sleepboot langszij van de kruiser “Belfast” lag.

De middelbare school werd verruild voor de Middelbare School voor Scheepswertuigkundigen, ofwel machinisten-opleiding.

Mijn eerste reis op een bijna gloednieuwe Smit London van toenmalige Smit-Internationale was bijna een droomstart. Via Incotrans, Willem Muller Zeesleepdienst en ITC werden ruim zeven jaar gevuld met zeereizen “all over the world”

Een aantal van de boten waarop ik gevaren heb staan hieronder.

Trouwen en kinderen én varen is geen combi, dus moest het zeemansbloed maar even wat minder stromen. Ondanks het (korte) bezit van een Vrijheid en een Laser kwam er niet veel meer van varen. En dat heeft eigenlijk veel te lang geduurd.

Een heel leven stroomt voorbij. Huwelijk, echtscheiding, nieuwe relatie, einde relatie. De ene baan dan de ander baan.

Vanuit de machinekamer, eerst motorenrevisie bij StorkWerkspoorDiesel, toen het regulier onderwijs op een LTS, dan volwassenenonderwijs metaalpraktijk lessen, vervolgens de automatisering in met computertrainingen en ondersteuning, AutoCAD cursussen voor volwassenen op het CVV en dan in de tekenkamerautomatisering terecht gekomen en nu wiskundeleraar in het regulier middelbaar onderwijs, met tevens een groot aantal uren in het Technasium, lessen in Onderzoeken & Ontwerpen.

In 2005 was de maat vol. Ik had een aantal cursussen zeezeilen gevolgd en vond dat ik wel toe was aan een eigen boot. Een zoektocht leverde uiteindelijk een boot op waar nog wel het een en ander aan gedaan moest worden, maar die in ieder geval geschikt was voor een wereldreis. Het schip had namelijk Kaap Hoorn al gerond en was erg sterk uitgevoerd. De vorige eigenaar had het, als werknemer van Conyplex, gebouwd in de mal van een Contest.

Samen op de Pinta in Medemblik

De eerste tochten solo naar Engeland en Noord Frankrijk waren spannend en leerzaam en verslavend. Maar alleen is maar alleen en speurend naar een geschikt zeilmaatje heb ik uiteindelijk Margit gevonden die mijn passie wel wilde delen en ook een reis om de wereld wel ziet zitten. Het resultaat was een aantal mooie reizen met de Pinta. De Kanaaleilanden, Zuid-engeland, Oost-engeland en Noorwegen.

Toch wilde ik een eigen boot bouwen (zie “het waarom”)en toen die stap gemaakt was en Margit hiermee kon instemmen ging deze molen draaien, en is ook deze website nu ontstaan.