Bouw 2008

Januari 2008

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kaartentafel in aanbouw

De kaartentafelbouw gaat ook deze maand weer door. Oud en nieuw ligt achter ons en het weer is nog voldoende warm om in de loods aan het werk te zijn. Thermokleding doet wonderen.

 

 

Februari en maart 2008

Wintertijd is niet ideaal voor de bouw. Het is te koud in de loods om te lijmen en ook om er echt plezier in te hebben. Thuis kan ik de nodige interieurdelen al vast in de lak zetten. Als de temperaturen weer stijgen duik ik de “motorkamer” in en zet de bilge dik in de epoxy, een laag of drie.  De dekbalken voor de kuip krijgen hun plek en ook zet ik het motorluik in elkaar. De dubbel kromming geeft wel wat problemen, maar met een aantal smalle stroken doet het werk. Het motorluik zal semi-permanent  worden bevestigd zodat alleen in uitzonderlijke gevallen het luik van zijn plek gehesen moet worden. Van de voorzijde en door een tweede luik in de kuip kan de motor aan de achterkant bereikt worden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

In het schot aan de achterkant van de machinekamer komt een luchtkanaal en hiervoor wordt een box gemaakt die in de opening geplaatst kan worden. Nadat alles gemonteerd is blijkt dat het afvoergat dus niet in het midden zit. Ik was er, zonder meten, vanuit gegaan dat de opening die in het schot zit ook exact in het midden zit. Wat extra werk maar OK oplossingen vinden voor problemen is toch het leuke van bouwen.

April 2008

De opstaande rand voor het achterste motorluik in de kuip wordt gemaakt van mooie stukken teak en de hoeken geef ik een extra mooi hoekje. Een mooie oefening in de houtbewerkings-vaardigheden die nog wel wat extra aandacht nodig hebben.

Samen met Paul bouw ik op een goede zaterdag de bakskisten. Alle delen worden op maat gemaakt, maar nog niet gelijmd vanwege de kou. Later die maand komt dat wel aan de beurt.

Het blad van de kaartentafel mag natuurlijk niet een kaal tafeltje worden en ik kan de neiging niet weerstaan om hier iets moois van te maken, dus er wordt een zoektocht gestart naar het maken van fineerwerk en in een boek vind ik alle benodigdheden en de instructies. De Arnhemse Fijnhouthandel levert mij een mooie partij fineer waarmee ik kan experimenteren en na een aantal avonden noeste arbeid ontstaat een mooie windroos met verschillende houtsoorten die straks de kaartentafel moet sieren.

Mei 2008

Deze maand start met het overlijden van mijn moeder en dus een emotionele tijd waarin ik toch de nodige afleiding zoek door mij op de bouw te storten. De aandacht is er niet goed bij, maar schilder- en epoxywerk vraagt niet te veel

De frames voor de deksels van de bakskisten worden gemaakt van een hoeveelheid hout die mij geleverd wordt door Margit. Zij heeft de hand weten te leggen op een aantal springkasten die in een gymzaal afgekeurd zijn. Super droog Iroko in mooie planken en latten zijn er uit te halen. Sommige delen staan heel erg onder spanning en er kunnen geen rechte stroken van gezaagd worden, maar het overgrote deel is uitstekend bruikbaar en als brede delen kan het wel goed gebruikt worden. Wat is dat eigenlijk vervelend hout om mee te werken. Als je het zaagt is het stof zo irritant, het slaat op je longen en zonder mondkapje moet je hier echt niet aan beginnen.

De dekbalken en de centrale balk van het achterdek worden gemaakt en bevestigd en de balken voor de uitbouw achter de spiegel  worden gemonteerd. De tekening laat een methode zien die ik niet zo vertrouwenwekkend vind en daarom maak ik deze wat langer en zet aan de binnenzijde een paar knieën erop.

Juni 2008

De kaartentafel krijgt thuis een paar lagen lak en nog een paar en nog een paar. De luchtbellen die helaas bij het lijmen zijn ontstaan worden weggewerkt en uiteindelijk ziet één en ander er prima uit.

In de loods worden de balken van het achterdek gelijmd en worden de groeven gefreesd voor het afwateren van de naden van de luiken. Ook de randen van het dek moeten hier en daar worden opgedikt om op de juiste hoogte te komen. Een vervelend, lastig klusje.

Juli en augustus 2008

Deze twee maanden worden besteed aan andere zaken dan het bouwen van een boot. De kozijnen van mijn vaders huis moeten worden geschilderd en natuurlijk willen we ook wel eens varen en de Pinta zal ons weer eens als huis zijn. Een heerlijke vakantie naar de oostkust van Engeland.

Het laatste deel van de maand augustus wordt gebruikt om de dekbalken van het voorste deel van het kajuitdak pas te maken. Deze balken zijn allemaal al gelamineerd en aan elkaar gelijk gemaakt en stuk voor stuk worden ze gemonteerd.

September 2008

De mastdoorvoer van de schoenermast wordt gemaakt en tussen de dekbalken gelijmd. Telkens weer bekijk je de constructie en schat in of alles wel sterk genoeg is. Toch moet ik er maar vertrouwen in hebben dat Bombigher weet wat hij doet en dat ik de juiste maten uit de tekening haal.

Voor het schijnlicht moeten er twee langsliggers geplaatst worden in het kajuitdak. Een bouwvakker zou het een rafeelbalk noemen. De fissingbalk van het kajuitdak wordt gelamineerd van iroko-delen en bekleed met mahonie, zodat de kleurstelling binnen de juiste is. Alle balken krijgen een inkeping en ook de fissing wordt voorzien van inkepingen zodat er een halfhoutse verbinding ontstaat tussen deze twee delen. Schroeven en epoxy zorgen voor een definitieve verbinding.

 

Oktober 2008

Ter hoogte van de kaartentafel staan twee streepjes op de tekening die ik niet goed kan thuisbrengen. En het franse woord dat ik ergens tegen kom is in geen woordenboek of op internet te achterhalen. Collega’s die Frans spreken kunnen me ook niet helpen.  Maar zoekend tussen de foto’s die ik zo langzamerhand bij elkaar heb gesprokkeld van internet lijkt het dat op die plek een knie geplaatst moet worden tussen de zijkant van de kajuit en het dak. Een extra versterking omdat hier ook de grote mast staat. Hoe het ding eruit moet zien en welke grootte wordt aan de bouwer overgelaten, want nergens is er een tekening of schets van te vinden. Ik besluit er maar eeen kartonnen mal van te maken en eens te passen hoe een en ander eruit gaat zien. De vorm is uiteindelijk bepaald, en ik besluit er ook een handgreep in te maken. Het lijkt mij wel een logische plaats om een extra plek te hebben om je vast te houden. Het kan op zee flink spoken en bij elke stap moet er een plek zijn om je vast te houden, om niet gelanceerd te worden.  Voor de bevestiging worden er gleuven gefreesd waarin de knie geplaatst kan worden en na een aantal avonden noeste arbeid zitten de knieën aan BB en SB op z’n plaats.

November 2008

Deze maand wordt gebruikt om alle kajuitdakbalken vast te zetten en wordt ook het schijnlicht gemaakt. Een uitgebreide studie over hoe dat moet zal ik besparen, maar er zijn veel schetsen en tekeningen gemaakt voordat de zaag in het hout gezet werd. De centrale balk is een kunstwerkje geworden waar ik best trots op ben. Nu maar hopen dat alles ook zo waterdicht is als ik hoop.

 

 

December 2008

Een maand van schilderen en lakken thuis. De loods is te koud om te werken. Ik ga er wel regelmatig heen maar kom verkleumd weer thuis. Dus lakken en schuren en lakken en schuren. Veel onderdelen moeten 6 tot 10 keer in de lak, dus dat is werk zat. Ondertussen ben ik bezig een schema te maken voor alle elektriciteit. Waar moeten de buizen komen, lichtpunten, schakelaars, aansluitingen voor pompen etc, etc. Te veel om op te noemen.

Ook wil ik een hoofdschakelbord boven de kaartentafel. Een beperkte ruimte dus moet er goed nagedacht worden over de indeling. Er zijn veel fabrikanten die deze borden leveren in allerlei varianten, maar een eigen ontworpen bordje heeft de voorkeur. Na veel wikken en wegen is de indeling gemaakt en worden de onderdelen besteld. Schakelaars, zekeringhouders, LED-lampjes en metertjes. In totaal worden er vier borden ontworpen: hoofdschakelbord 12V, een bordje voor de 220V, een bord met schakelaars voor de accu’s en één voor de tankmeting.

Een totaaloverzicht in foto’s vind je hier