te-koop

Be good to the ship and she will look after you

Deze tekst staat in gouden letters in de kajuit over de volle breedte en is een spreuk waaraan alle jaren dat ik deze boot nu in mijn bezit heb veel aandacht is besteed. Je moet op je schip kunnen vertrouwen. Zeker als je er de zee mee op gaat. Je bent dan alleen afhankelijk van jezelf en de bemanning. De vorige en eerste eigenaar heeft deze tekst erop gezet met hetzelfde idee. Zorg goed voor je schip dan zorgt zij goed voor jou. In alle jaren kan ik dit alleen maar beamen.

zie de advertentie: CONTEST ONE OFF

;

De eerste eigenaar, Joop van Zadel, heeft dit schip gebouwd in de mal van een Contest 34 die toen uit de produktie ging. Hij heeft enkele aanpassingen eraan gemaakt, onder andere de negatieve spiegel verbouwd naar een positieve, met als gevolg een verlengd dek, zonder af te doen aan de rompvorm. Verder was zijn plan om ermee rond Kaap Hoorn te varen. een van de meest geduchte kapen en dan nog tegen stroom en wind van oost naar west. Voor zo’n hachelijk avontuur is een sterk schip een noodzaak. De boot is daarom op de Coniplexwerf gebouwd eerst als een voor die tijd normale volglas polyester romp. Dit zou op dat moment de gangbare manier zijn om het schip af te leveren, maar tijdens de omslag naar sandwich rompen is in dit schip de sandwich nog toegevoegd, dus een balsa kern met een binnenschaal. Het eindresultaat is een schip dat twee maal zo sterk is als elk ander gangbare polyester schip in die tijd. Tot zover de overeenkomsten met de Contest 34.

In tegenstelling tot een productie Contest 34 waarin de kiel gevuld werd met ijzer/staal is de kiel van deze boot gevuld met lood. Hiermee ontstaat een lager zwaartepunt punt in de kiel, hetgeen de zeileigenschappen ten goede komt. De opbouw is laag en sterk en de vast buiskap een ideale plek om uit de wind te genieten van de reis. Helaas zijn niet alle dagen droog en zonnig, maar ook nat en winderig, maar met deze buiskap deert het niet en blijft de bemanning fris en uitgerust.

Een ernstige mast van “de Neut” siert het voordek en een kottertuig levert de voortstuwing. Op beide voorstagen is een rolinstallatie waardoor de fokken en genua vanuit de kuip bediend kunnen worden. Ook hier is niet bezuinigd op materiaal en het zeildoek is van zware kwaliteit. Niet nieuw meer maar, kunnen nog wel even mee. De verstaging is net even een maatje meer, evenals de relingdraden. Al met al een heftig en stoer schip.

Na aankoop van het schip was er wel wat werk te doen. Het achterdek vertoonde wat ouderdomsverschijnselen en ook de gasbun was niet naar mijn zin. Het gedeelte van het schip onder het achterdek was alleen bereikbaar via de hondekooi. Door het achterdek te voorzien van een (flush) luik werd deze ruimte bereikbaar en kon beter worden benut voor behalve de kachel, ook voor lijnen en willetjes. Rond de roerkoning is een gasbun gemaakt volgens de officiele regels waarin 2 grote groene gasflessen een plekje kunnen vinden. De gasbun is bereikbaar vanuit de kuip met een waterdicht luik.

Onder de BB-kuipbank was een ruimte die enkel bereikbaar was vanuit de kombuis. Dit werd al snel een rommelhok waar niets meer terug te vinden was. Door dit af te sluiten kwam een mooi hoekje beschikbaar voor het natte pak, lijflijnen en reddingsvesten en door middel van luiken in de BB-kuipbank werden twee bakskisten gecreëerd waarin de brandstoftank een plekje kon vinden, een schap met chemicaliën en oliën en een paar extra jerrycans voor water en diesel. In de achterste bakskist het visgerei, de bijboot Avon en de huikjes en dekkleden en andere losse spullen, als waterslang, walstroomkabels, enz. Onder het deksel zit ook de vul van de brandstoftank. Mooi binnenboord, zodat bij het bunkeren geen diesel overboord kan gaan en bij het bijtanken uit de jerrycans er absoluut geen zeewater in de tank kan komen, omdat de vul op dek zit.

wordt vervolgd

laatste update 22-3-2012