Bouw 2009

voorjaar 2009

Winterkou is niet ideaal en ik verlang al weer naar warmere dagen. Gelukkig is er aan kleine delen veel te lakken en dus wordt er thuis veel gewerkt aan deze delen. Schuren en lakken is een tijdrovende bezigheid.

Een leuk klusje is het monteren van de onderdelen voor het hoofdschakelbord met als resultaat een uniek schakelpaneel voor een mooie boot.

no images were found

Het uitdenken en uittekenen van alle aansluitpunten schakelaars en bedradingsschema neemt veel tijd in beslag. Bij de plaatselijke installateur bestel ik de benodigde kabels en draden. Vernikkeld koperdraad om te voorkomen dat vroegtijdige corrosie en veelvuldig vervangen van draden tot een minimum wordt beperkt.

no images were found

De buizen en flexibele slangen voor de elektrische bedrading  worden, nu de romp nog open ligt, een stuk eenvoudiger achterin de kastjes weggewerkt. Bij elke lasdoos denk je na of je er later nog een beetje fatsoenlijk bij kan en ik wil ik graag zo min mogelijke verbindingen maken. Het worden er al zo veel. De lichtgroepen worden verdeeld over een groep aan stuurboord en een groep aan bakboord. Je houdt dan in ieder geval van voor naar achter in het schip licht en elektra beschikbaar, wanneer één van de groepen uitvalt. Berekeningen worden gemaakt naar aanleiding van de verwachte verbruikers, de daaruit voortvloeiende stromen, de lengten van de draden en dan het besluit voor de dikte van de draad. Veel van de verlichting zal wel LED worden, maar ik houd rekening met gewone gloeilampen of halogeen. In ieder geval is de draaddikte dan zeker voldoende. Het is te veel om te beschrijven waar je allemaal aan moet denken als je een installatie bouwt voor zo’n schip. Ik hang wel het KISS-principe aan, maar telkens kom je tot de ontdekking dat er toch eigenlijk hier of daar een beetje comfort ingebouwd moet worden en langzamerhand groeit het uit tot een fikse elektrische installatie. De tekening van het schakelschema alleen is al ruim drie! meter lang.

no images were found

Ik ben blij met de hulp van Richard. Hij komt ’s avonds regelmatig langs om weer een flink aantal draden aan te sluiten. We coderen alle draden in de hoop dat we alles straks op de goede manier kunnen aansluiten. Hij ligt uren op zijn knieën om de draden op de juiste plek aan te sluiten.

Als alle draden getrokken zijn bedenk ik mij nog dat er ook een stroomdraad met 12V continue nodig is voor de autoradio die ik van plan ben om in de salon in te bouwen. Deze is echter met geen mogelijkheid nog door een buis te krijgen. Het zal er (helaas) wel los-vast langsheen gelegd moeten worden, of ik moet nog een oplossing vinden.

Zomer 2009

Deze zomer gaan we met de Pinta naar de oostkust van Engeland en liggen daar ruim een week verwaaid. Zie de beschrijving in de reisverslagen.

no images were found

De kasten kunnen van binnen beter al geverfd zijn voordat de romp wordt dichtgemaakt en ik schuur en plamuur zo veel mogelijk vanaf de buitenzijde en controleer de passing van de kastplanken. Zo hier en daar mag er wel wat af of bij en na een flinke verfbeurt ziet het er spik en span uit. Maar er is geen plankje gelijk aan elkaar. Alles is zo glad geworden dat antislipmatjes straks een must zijn. Ook de binnenzijde van de kasten krijgen drie lagen verf. Schuren, verven, schuren,  verven, schuren, verven.

 

 

Najaar 2009

no images were found

De plannen voor de kombuis krijgen ook zo langzamerhand vaste vormen. Er moet een kleine diepvries van 35ltr in die ook als koelkast gebruikt kan worden voor korte tochten en een grote koelkast van zo´n 75 liter. Voor de landrotten is dat misschien wel wat klein, maar op een boot vind ik het meer dan riant. De plek voor de koelcompressoren wordt bepaald en delen van de kombuis worden gesloopt om mooie panelen van mahonie te plaatsen. Volgens tekening is de bestekla in de salontafel, maar liever heb ik die in de kombuis en in het middendeel wordt daarvoor een plekje gereserveerd. Een model van het fornuis met oven wordt van karton gemaakt om een idee te krijgen van de grootte ervan en om te bepalen hoe de beschikbare ruimte eromheen is. Het blijkt dat er prima een pannenlade onder gemaakt kan worden.  Margit, gesteund door Nanda, is van mening dat er een deur moet komen in het linkergedeelte van de kombuis onder de spoelbak. Op allerlei manieren protesteer ik en pieker mij suf hoe ik een mooi paneel dat ik eigenlijk zo wilde behouden kan verbouwen tot een paneel met een deur. Uiteindelijk ga ik overstag als ik de oplossing voor het probleem gevonden heb en zet de zaag erin.  Het is een hoop werk, maar het resultaat mag er zijn. Hier zijn nog geen foto´s van maar t.z.t. zal het wel op een plaatje verschijnen. Ook maak ik een scharnierende klep waarachter straks de afvalbak zal verdwijnen.

Langzamerhand nemen de plannen voor de bijboot vaster vormen aan en de tekeningen voor de bijboot krijg ik op mijn verjaardag: de Auk van Ian Oughtred. Zie hiervoor de beschrijving van de bouw van de bijboot.

tekening bijboot

De fotoreportage van 2009 vindt je hier